tirsdag 28. januar 2014

Terapeut1

Tiden som student nærmer seg slutten, og det er fullt fokus på oppgaveskriving for min del. Har kommet ganske langt på eksamensoppgaven, og er spent på min første skriveveiledning om en drøy ukes tid.

Jeg har lenge tenkt på å etablere et enkeltmannsforetak, og hadde litt ledig tid til det i forrige uke. Prosessen med å finne et navn som passer har tatt litt tid, først tenkte jeg at det er smart å velge et navn som gjør at jeg kan praktisere med både terapi og litt annet. Men jeg fikk en tanke om at det ikke er så lurt for min del, spesielt siden jeg har en krevende jobb ved siden av praksis som terapeut, og det ikke er spesielt stor mulighet for at jeg gir opp den karrieren til fordel som heltids terapeut.

På den annen side er det viktig for meg å praktisere, og jeg kunne tenke meg å fortsette med omtrent samme mengde tid som jeg bruker på det i dag. Derfor falt valget på et navn jeg har hatt i tankene en stund, og det er så mye enklere å praktisere kun mot privatpersoner - da er det momsfritak.

Vel, jeg har nå etablert "Terapeut1 Jens Fossum" som enkeltmannsforetag i dag, og nå har prosessen med å lage hjemmesider, logo og annet spennende satt i gang.

Først og fremst er jeg som nyklekket gründer svært sparsommelig med markedsmidlene mine, og har som plan å tyne så mye som mulig ut av hver eneste krone. Jeg har spurt noen designere om de kunne tenke seg å hjelpe meg, men har endret litt taktikk (som vi gründere gjør, ikkesant?) til at jeg ser om jeg får til noe som er helt ok - før jeg spør om hjelp til å forandre og forbedre. Det er jo ikke sikkert dette er den beste taktikken, men nå får jeg en mulighet til å lære mer om det jeg er så glad i, nemlig webdesign og kommunikasjonsløsninger.

Det store spørsmålet er jo - hva starter jeg med? Jo, jeg startet med å sjekke om domenet www.terapeut1.no var tilgjengelig - og det var det, så nå har jeg kjøpt dette. Men det hjelper ikke å ha et domene hvis du ikke kan lage hjemmesider vel? Joda, hvis du finner et selskap som hjelper deg å installere WordPress - så kommer du langt. Det fant jeg lett på nett, og om en dag eller to er domenet mitt etablert og en flott webpubliseringsløsning er tilgjengelig slik at jeg kan gjøre nesten hva jeg vil.

Men jeg kan jo ingenting om å lage design på sidene, så jeg har Googlet litt - og fant et par tre alternativer på maler (søk på WordPress template) som koster nesten ingenting.

Litt dårlig oppløsning, for jeg er ikke ferdig med å redigere
Å lage logo er noe du kan bruke millioner på (f.eks DNB som brukte 16 millioner på sin mosegrønne logo) - jeg rotet meg frem til en gjør-det-selv side, og har kommet opp med noen ulike alternativer. Har laget et utkast som dere ser, og dette viderefører designet jeg har på mine nåværende visittkort fra Vistaprint som kostet nesten ingenting. Å lage logoen koster noen hundrelapper, så jeg eksperimenterer med litt ulike ting. Min tanke er at det er "greiere" å finne et fargetema på bilder og video enn å lage en logo og lete etter bilder.

Jeg får fortsette å blogge om dette senere, gi meg gjerne en tilbakemelding på hva du tenker om logoen min.

2 kommentarer:

  1. Hei Jens. Så utrolig spennende å lese om prosessen din. Du er kjempeflink, og jeg er helt enig med deg i fremgangsmåten. Er man engang "skikkelig" gründer så er man det. Vi liker å finne ut av ting selv, og lære noe nytt hele veien i prosessen. Det er i allefall min personlige fremgangsmåte.

    Jeg gjorde det samme som deg da jeg sertifiserte meg som hypnoterapeut og bestemte meg for å starte praksis og videreutvikle mine terapeutiske egenskaper. Jeg fant fort ut at det var mye informasjon, læring og tjenester på nett, men ikke like mange som fokuserte på vårt type virke, som terapeuter eller behandlere!

    Så jeg gjorde som deg, tok den smale vei, og bestemte meg for å sette sammen sakene selv. ( Jeg hadde heldigvis en del kunnskap om web og design i ermet før jeg startet)

    Underveis i snakk med kolleger og andre i oppstart-situasjon opplevde jeg at det var mange som "strevet" med å finne opp hjulet på nytt... Og dette er da strengt talt ikke nødvendig? ;)

    Jeg fat fort ut at jeg ville lage en tjeneste som ivaretar våre spesifikke behov for vedibevarende kommunikasjon og til en pris som er overkommelig i en oppstartsfase.

    Det du skriver er summen av det jeg hører blant andre i samme sete:
    "Først og fremst er jeg som nyklekket gründer svært sparsommelig med markedsmidlene mine, og har som plan å tyne så mye som mulig ut av hver eneste krone."


    Det er kjekt å lese om dine opplevelser, og du deler også råd og vink som er nyttig å vurdere for andre mennesker i lignende situasjon som deg selv.

    Takk for dette fine innlegget. :)

    Med vennlig hilsen hypnoterapeut Lene Larsen
    og grunnlegger av Ekvalibrium Team

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene,

      Hyggelig med tilbakemelding på bloggen, jeg er midt i prosessen med å sette opp www.terapeut1.no siden, og det går sakte men sikkert fremover. Strukturen starter å komme på plass, innholdet er det en god del som må til for at jeg skal bli fornøyd - men jeg har ikke spesielt dårlig tid.

      Er faktisk overrasket over hvor greit det har gått, jeg har valgt WordPress som CMS løsning og det var mange maler å velge mellom - og ikke minst mye informasjon fra likesinnede der ute. Har søkt frem informasjon når jeg trenger bistand, og på YouTube ligger det videoer av de fleste funksjoner.

      Må kjøpe noen nye bilder, og der er iStockphotos greit å bruke, litt variable priser - men det er så mye å velge mellom at det er lett å velge de alternativene som ikke er priset for høyt.

      Skal sjekke ut nettsiden din også.

      Slett